Teatrul National de Opereta si Musical "Ion Dacian" aduce pe scenă un titlu de musical cu totul deosebit: ”Kiss me, Kate!” pe muzica celebrului Cole Porter și libretul lui Sam și Bella Spewack.
Interesul pentru musical nu este deloc unul recent în Teatrul de Operetă. Faimosul tenor Ion Dacian, al cărui nume este purtat cu cinste de acest teatru, a montat ”My Fair Lady” de Frederick Loewe, la puțin timp după premiera mondială. Apoi, în anii ”70, a fost pus în scenă musicalul ”Oklahoma” de Richard Rodgers. Au urmat mai târziu ”Hello, Dolly!” de Jerry Herman, două producții diferite de ”West Side Story” de Leonard Bernstein, iar în ultimii ani succesul de casă a fost asigurat, printre altele, de celebra montare cu ”Romeo și Julieta” de Gérard Presgurvic, ”Rebecca” de Sylvester Levay, sau titlul care a bătut toate recordurile în întreaga lume, ”Fantoma de la Operă” a cunoscutului Andrew Lloyd Webber.
Cazul lui ”Kiss me, Kate!” este unul cu totul special. Acest titlu face parte din cele câteva titluri care au avut un succes enom, de la premiera mondială, din 1948, pană în zilele noaste, în America și în diferite colțuri ale lumii. Dar nu succesul este elementul definitoriu al acestui titlu cât faima de a face parte din acele lucrări clasice ale genului, care dețin ”regula de aur”, fără de care comedia muzicală, sau ”musical”-ul, cum este denumit pe scurt, nu ar putea exista. Această ”regulă de aur” a fost stabilită odată cu ieșirea la rampă a unui titlu care, paradoxal, este mult mai aproape de genul operetei. Este vorba de ”Show Boat” de Jerome Kern, care subliniază, de altfel nașterea și definitivarea acestui gen de spectacol. Urmărind ceea ce compozitori din vremuri înaintate au căutat să obțină (Christoph Willibard Gluck, Claudio Monteverdi, Richard Wagner) și anume un sincretism total al tuturor artelor ce compun spectacolul de scenă, musical-ul conține o muzică aparent facilă, grefată pe influențele muzicii afro-amero-indiene, în special a celor de jazz, deseori puternic ritmată. Ea este linia care marchează duete de dragoste de o suavitate rar întâlnită și de un romantism languros, sau dansuri drăcești ce cu greu lasă spectatorii să nu sară din fotoliile lor. Elementul de comedie este permanent prezent prin comicul de situații actoriceși, conduse cu precizia a unui ceas elvețian. Imaginea scenică este, ca și în operetă, una de o opulență și de un lux deosebit, menit să relaxeze și să conducă spectatorul departe de grijile cotidiene. Chiar se spunea că musical-ul a luat naștere ca o ”rețetă” de salvare a poporului american de la criza din anii ”20.
”Kiss me, Kate” respectă această ”regulă de aur” cu o strictețe desăvârșită. Numerele muzicale antrenante, alternează cu scene de actorie în care artiștii își pot demonstra talentul scenic. Abundă dansurile care culminează cu un ansamblu dansant, în cel de-al doilea act. Nu lipsește comicul de situație, care este prezent, chiar dacă este într-o formă mai rafinată, de la început la sfârșit. De aceea umorul nu este prezent doar la unele personaje, ci este împărțit tuturor, astfel încât ”gagurile” să curgă ca într-o cascadă. Comedia are, întotdeauna, ca antipod, tragedia. De aceea scnele tensionate nu lipsesc niciodată. Iar ca un echilibru, romantismul își face prezența și rezolvă tot. Prima parte este întotdeauna mai lungă decât partea a doua. Spectacolul se termină cu un ”happy end” aproape invariabil. De la început până la sfârșit, totul curge cu o energie și o tensiune atât de înaltă, încât spectatorul nici nu simte când se termină spectacolul. Verva și buna dispoziție sunt la ele acasă.
Notorietatea acestui titlu este subliniat de faptul că în ianuarie 2019, o nouă producție a văzut lumina rampei la Opera din Gratz, Austria. Iar în primăvara aceluiași an, un revival a avut loc pe Broadway, având-o ca protagonistă în rolul principal pe celebra Kelli O”Hara.
Unicitatea libretului constă în uimitoarea paralelă dintre un cuplu de vedete și rolurile pe care acesta le interpretează în comedia shakespeare-iană ”Îmblânzirea Scorpiei” sau cum i se mai spune ”Femeia Îndărădnică”. Dezvăluind viața din spatele cortinei, cu pregătirile efervescente pentru punerea în scenă a unui spectacol, punând în prim plan schimbul acid de cuvinte dintre cei doi protagoniști proaspăt divorțați – Fred și Lilly – dar și ipostaze comice în care aceștia sunt puși, scenele preluate din comedia maestrului de la Streadford pe Avon nu fac altceva decât să arate că personajele acestuia sunt aproape identice în comportament și atitudini și, mai ales, că trec prin situații similare.
”Kiss me, Kate!”este unul dintre cele mai dificile titluri din literatura de gen. Performanța scenică este cerută la cotele cele mai înalte, atât în dans, în cânt cât și în actortie. Ea este cerută, deasemenea, deopotrivă soliștilor și ansamblurilor. De aceea partiturile sunt foarte complexe și ele trebuiesc tratate cu maximă seriozitate. Antrenamentul fizic nu este unul din elementele de pe urmă ale acestei pregătiri. Colectivele teatrului nostru au acest antrenament și dorința uriașă de a se auto–depăși. Satisfacția este, însă, pe măsură. La acest spectacol se poate munci cu dedicare și multă plăcere.
Iată de ce alegerea acestui titlu a fost o provocare pentru noi toți. Sper din tot sufletul ca examenul întâlnirii cu publicul să fie trecut cu brio, de fiecare în parte și de noi toți deopotrivă.
Traducerea libretului și adaptarea textului pe muzică - Rodica și Cezar Helmis
Muzica și versurile : Cole Porter
Traducerea și adaptarea : Rodica & Cezar Helmis
Conducerea muzicală : Constantin Grigore / Alexandru Ilie
Dirijor cor : Aurel Muraru
Regia artistică, scenografia și lighting design : Cătălin Ionescu Arbore
Asistent Regie : Valentino Tiron
Coregrafie : Mălina Andrei
Asistenți coregrafie : Eugenia Stoian, Sorina Micșunescu
Dirijor : Alexandru Ilie
Distribuție :
Fred Graham / Petruchio – Cătălin Petrescu
Harry Trevor / Baptista – Alexandru Onea
Lois Lane / Bianca – Mediana Vlad
Ralph – Marius Meragiu
Lilli Vanessi / Katarina – Amelia Antoniu
Hattie – Oana Rusu
Pops – Alois Doboș
Paul – Adrian Nour
Bill Calhoun / Lucenzio – Florin Budnaru
Bărbat 1 – Orest Pîslariu - Ranghilof
Bărbat 2 – Valentino Tiron
Harrison Howell – Anton Zidaru
Actor 1 / Hortensio – Victor Bucur
Actor 2 / Gremio – Andrei Pleșca
Coregraful – Lorendi Rădulescu
Tehnician 1 / Flynt / Bucătarul – Alexandru Vasile
Tehnician 2 / Philip / Riley – Răzvan Rusu
Tehnician 3 / Gregory / Șoferul generalului – George Matei
Șoferul de taxi / Nathaniel – Victor Bunea
Garderobiera – Carmen Angheloiu
Neguțătorul – Mihăiță Radu
Durata spectacolului : 3h si 30' ( 1 pauza )
Nota: Ticketstore.ro isi rezerva dreptul de a anula rezervarile neachitate cu 48 de h inainte de spectacol.
Biletele pot fi cumparate online pe www.ticketstore.ro sau de la:
1. Casa de bilete a Teatrului Național de Opereta și Musical "Ion Dacian" – B-dul Octavian Goga Nr.1
(marti-vineri 12.00-19.00 și cu o ora înainte de spectacole sâmbătă și duminica)
2. Casa de bilete a Salii Dalles – B-dul Nicolae Balcescu Nr.18 (luni-vineri 10-17)
Pentru detalii suplimentare in legatura cu evenimentul de mai sus va rugam sa contactati societatea organizatoare: Teatrul National de Opereta si Musical Ion Dacian, CIF 4340099, BUCURESTI